طلا و جواهر

طلای سفید چیست ؟

طلای سفید چیست
3.5/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله قصد داریم به طور کامل به توضیح ویژگی ها و کاربرد طلای سفید بپردازیم. با ما همراه باشید تا بدانید طلای سفید چیست ؟

طلای سفید چیست؟

معمولاً در بازار طلا به دو رنگ سفید و زرد موجود هستند هر کدام از آنها طرفداران خاص خود را دارد. بسیاری از افراد در گذشته به دلیل درخشندگی بیشتر طلا های زرد تمایل به خرید طلای زرد داشتند برخی از افراد طلای سفید را ترجیح می دادند. اکنون زیورآلات طلای سفید طرفداران خاص خود را  پیدا کرده است حتی به صورتی که این افراد از طلای زرد فاصله گرفته و به سمت خرید و استفاده از طلا های سفید یا صورتی رفته اند.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که طلای سفید همان پلاتین است. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و در حقیقت طلای سفید همان طلای زرد است که  عیار آن پایین تر بوده و تفاوت رنگ طلای زرد و سفید به دلیل ترکیباتی است که در آنها به کار رفته است.

برای کسانی که قصد انتخاب و خرید طلا را دارند انتخاب بین طلای زرد و طلای سفید برای آنها دوراهی سختی است. مخصوصاً افرادی که به دنبال خرید حلقه های ازدواج هستند.

ترکیبات و ویژگی‌های طلای سفید

طلای سفید مکمل از الماس است و مقاومت آن در برابر ضربه و خراش بیشتر است و از جمله کاربرد طلای سفید میتوان برای حلقه های ازدواج یاد کرد.

به دلیل آلیاژهایی که با طلای سفید ترکیب شده است رنگ آن سفید می باشد.

ترکیب بیشتر طلا های سفید با نیکل و پالادیوم است و برای براقیت بیشتر در مرحله آخر با روکشی از رودیوم پوشانده می شوند.

لازم به ذکر است که به دلیل حساسیت زا بودن از نیکل استفاده نمی شود و منگنز را جایگزین نیکل کرده و از آن استفاده می کنند.

خلوص طلای سفید نیز مانند طلای زرد با عیار آن اندازه گیری می شود. طلای سفید با درصد خلوص های متفاوتی مانند ۱۴،۹ و ۱۸ عیار در بازار موجود می باشد.  طلای سفید ۱۸ عیار، ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد دیگر آن از فلزات سفید است. طلای سفید 9 عیار از 5 قسمت نقره و سه قسمت طلا تشکیل شده است و طلای سفید ۱۴ عیار هم دارای ترکیبی از دو مورد قبل است.

کاربرد طلای سفید

به طور کلی برای ساخت انواع سرویس، جواهرات و حلقه های ازدواج از طلای سفید استفاده می شود. این رنگ از طلا همخوانی خوبی با انواع سنگ ها دارد مخصوصاً الماس.

علاوه بر این، طلای سفید در مقایسه با طلای زرد نزد عموم پرطرفدار ترین و محبوب تر است.

قیمت طلای سفید

قیمت طلای سفید نرخ بهره، نرخ ارز و عرضه و تقاضا بستگی دارد.نکاتی که در زمان خرید طلای سفید باید به آنها توجه کنیم کیفیت، رنگ و قیمت آن است. رنگ طلای سفید باید سفید باشد که  با توجه به عیار آن رنگ آن ممکن است اندکی متفاوت باشد.

هرچقدر که عیار طلای سفید بیشتر باشد رنگ آن هم سفید تر است. در صورت امکان طلای سفید را که با رودیوم آبکاری شده است را انتخاب کنید.  آبکاری با رودیوم باعث زیبایی و درخشندگی بیشتر آن می شود.در صورت عدم استفاده دائم از زیورآلات ساخته شده است طلای سفید زیبایی و درخشش آن از بین میرود، می‌رود اما در صورت استفاده دائم هر چند سال یکبار باید آبکاری شوند.

پیشنهاد مطالعه: نکاتی برای خرید و فروش طلا و جواهر

تفاوت طلای  زرد و طلای سفید

به دلیل محبوبیت نقره، تیتانیوم و پلاتین و همچنین علاقه مردم، طلای سفید تقاضای بیشتری دارد.

طلای سفید در برابر خراش مقاومت بالایی دارد.

پوشش رودیوم طلای سفید به مرور زمان ممکن است از بین برود و برای حفظ درخشش آن باید آن را صیقل داده و روی آن پرداخت کاری انجام شود.

مطالعه بیشتر: طلای آب شده چیست؟

در آلیاژ آن اگر نیکل وجود داشته باشد باعث حساسیت و آلرژی می شود.

آیا همیشه رنگ طلای سفید به همان رنگ اولیه باقی می ماند؟

پوشش رودیوم روی انواع جواهرات طلا سفید با گذشت زمان کاهش می یابد رنگ طلایی زرد زیر آن مشخص میشود. البته بهتر است بدانید که برخی از عواملی که  باعث از بین رفتن رنگ سفید طلا و جواهرات میشوند را بدانید:

  • نوع مواد آرایشی که استفاده می‌کنید
  • برخی از عوامل محیطی مانند میزان آلودگی هوا
  • میزان Ph در سطح پوست
  • تماس مواد شیمیایی مختلف با طلای سفید

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات کامل و جامعی از ویژگی ها و کاربرد طلای سفید را در اختیار شما قرار دهیم. تشکر از همراهی شما.

بورس سکه نیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *