طلا و جواهر

راهنمای نهایی مراقبت و تمیز کردن جواهرات!

راهنمای پاک کردن طلا و جواهر
5/5 - (1 امتیاز)

درست مانند هر وسیله دیگر، جواهرات هم نیاز به تمیز کردن و مراقبت دارند. با مراقبت مناسب، جواهرات شما برای همیشه ماندگار خواهند بود. در اینجا چند توصیه از متخصصان طلا و جواهر در مورد نحوه تمیز کردن این مسکوکات آورده شده است!
بی توجهی به تمیز کردن یا نگهداری چیزهایی مانند حلقه نامزدی یا حلقه ازدواج می تواند منجر به تغییر رنگ فلزات، خراشیدگی و حتی گم شدن الماس میشود! اجتناب از آسیب و درخشش جواهرات خود، آسان است – در اینجا مقاله به صورت کامل روش های مراقبت و تمیز کردن طلا و جواهر خواهیم پرداخت.

محافظت و پیشگیری! نگهداری از طلا و جواهر

الماس سخت ترین ماده ای است که برای بشر شناخته شده است و آن را بسیار مقاوم در برابر خراش می کند. با این حال، اگر الماس ها به یکدیگر مالش داده شوند، الماس ها، جواهرات و فلزات دیگر را خراش می دهند! جدیدترین سازمان‌دهنده‌های جواهرات به شما امکان می‌دهند قطعات را بر اساس رنگ یا سبک مرتب کنید، و اقلام ارزشمند را با محفظه‌هایی با اشکال و اندازه‌های مختلف ایمن و تمیز نگه می‌دارند.

قرار دادن جعبه های جواهرات قابل اعتماد در کمد یا بالای کمد بهترین راه برای نظم دادن به همه چیز است، از گردنبند و گوشواره گرفته تا انگشتر و دستبند. بهتر است به طور منظم جعبه جواهرات خود را تمیز کنید تا جواهرات خود را از نظر آسیب بررسی کنید.

نکاتی برای تمیز کردن جواهرات در خانه

در حالی که هر سنگ قیمتی کمی متفاوت است، استفاده از آب گرم و صابون راهی عمومی برای تمیز کردن سنگ های قیمتی است. هر چیزی از شستن ظروف گرفته تا قرار دادن کرم ضد آفتاب یا لوسیون روی دست‌ها می‌تواند باعث جمع شدن کثیفی و دوده روی جواهرات و باعث کدر شدن آن شود.

روش های پاک کردن و تمیز کردن طلا و جواهرات

استفاده از پارچه کتان

یک الماس با بازتاب نور می درخشد. اگر یک الماس حتی با یک لک انگشت کثیف باشد، نور نمی تواند از آن عبور کند و الماس نمی درخشد.

برای پاک کردن سریع لکه ها و چربی های پوست از پارچه کتان بدون پرز استفاده کنید.
الماس را داخل پارچه قرار دهید و آن را محکم بمالید.
مطمئن شوید که هرگز به داخل پارچه دست نزنید زیرا این کار فقط روغن های ناخواسته پوست را به پارچه تمیز کننده شما اضافه می کند.

چگونه یک محلول تمیز کننده جواهرات بسازیم

ممکن است بخواهید یک شیشه ارزان قیمت از محلول تمیز کردن جواهرات را از هر فروشگاه طلا و جواهر خریداری کنید، یا می توانید خودتان آن را بسازید!

برای ساختن پاک کننده جواهرات در خانه خود، برای حفظ درخشش جواهرات الماس و طلا، کافی است این مراحل را دنبال کنید:

  • 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و 1 فنجان آب گرم را مخلوط کنید
  • 1/2 قاشق چایخوری پاک کننده خانگی مبتنی بر آمونیاک (مانند شیشه پاک کن مانند Windex) اضافه کنید.
  • جواهرات خود را حدود 5 دقیقه در محلول خیس کنید و سپس به آرامی با یک مسواک نرم بشویید.
  • با حوله کاغذی یا پارچه معمولی در هوا خشک کنید یا با حوله خشک کنید.

حالا درخشش و آتش زدن طلا و جواهر خود را در آفتاب تماشا کنید!

نکته مهم: از کلر یا الکل مالیدن روی جواهرات استفاده نکنید.

نکات حرفه ای!

برای مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است، از یک خلال دندان یا نخ دندان بدون موم استفاده کنید.
همچنین ممکن است به خرید یک پولیش الماس، معمولاً به صورت کرم، فکر کنید تا الماس های خود را با درخشندگی بالا براق کنید.

الماس
به آرامی سنگ را با یک برس موی نرم و مخلوطی از آب گرم و صابون ملایم بشویید. برای درخشش واقعی از یک پاک کننده مبتنی بر آمونیاک استفاده کنید.

طلا
1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و 1 فنجان آب گرم را مخلوط کنید. در صورت تمایل 1/2 قاشق چایخوری آمونیاک اضافه کنید. جواهرات را در محلول آغشته کنید و از یک برس نرم استفاده کنید تا هرگونه رد یا بقایایی را از بین ببرید. در آب تمیز بشویید و با پد خشک کنید.

نقره عیار
از فویل آلومینیومی جوش شیرین یک پاک کننده درست کنید و اجازه دهید جواهرات به مدت 30 دقیقه خیس بخورند. از آب خارج کنید و پاک کنید.

یاقوت، آمتیست، یاقوت کبود، گارنت
با استفاده از یک برس نرم، به آرامی با مخلوطی از صابون ملایم و آب گرم تمیز کنید. بشویید و خشک کنید.

چگونه مرواریدها را تمیز کنیم

مراقبت و تمیز کردن جواهرات مروارید بسیار متفاوت از سایر جواهرات جواهرات و الماس است. در واقع، هنگام نگهداری مروارید، مهم است که آنها را در یک پارچه کمی مرطوب نگه دارید تا خشک نشوند.

متخصصان جواهرسازی توصیه می کنند که گردنبندهای رشته مروارید یا دستبندهای مروارید را هر 3 تا 5 سال یکبار استراحت دهید زیرا ابریشمی که آنها را در کنار هم نگه می دارد احتمالاً کثیف می شود و نمی توان آن را به حالت اولیه تمیز کرد.

به علاوه، آیا می‌دانستید که استفاده مکرر از مروارید به روغن‌های طبیعی بدن شما اجازه می‌دهد تا زیبایی مروارید را حفظ کنند؟ درسته! درخشندگی مرواریدها هنگام پوشیدن در کنار پوست بهبود می یابد زیرا روغن های استفاده کننده آنها را مرطوب نگه می دارد.

برخی نکات برای تمیز کردن مروارید

  • پس از استفاده از لوازم آرایشی، لوسیون، عطر و اسپری مو، از مرواریدهای خود با قرار دادن آنها محافظت کنید.
  • اصالت مروارید را با گاز گرفتن آن با دندان آزمایش نکنید.
  • هرگز مرواریدها را در حالت آویزان قرار ندهید زیرا می تواند کشش یابد و به ابریشم آسیب برساند.

نحوه تمیز کردن نقره

وقتی گوشواره‌های مورد علاقه‌تان بوی عجیب و غریب را پخش می‌کنند یا گردنبند امضای شما کدر به نظر می‌رسد، می‌خواهید بدانید که چگونه مسکوکات نقره را بدون خراب کردنشان تمیز کنید. خوشبختانه تمیز کردن نقره آسان است. می توانید با خیس کردن 1/2 فنجان سرکه سفید با 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین به مدت دو تا سه ساعت درخشش را به جواهرات نقره خود بازگردانید. سپس زیر آب سرد بشویید و کاملا خشک کنید.

 

چگونه گوشواره های الماس را تمیز کنیم

گوشواره های الماس به راحتی آلودگی ها را جذب خودش میکنند. استفاده روزانه از گوشواره های الماسی، بیرون نیاوردن آن ها برای دوش گرفتن یا حمام کردن، یا استفاده از محصولات و اسپری های مو تنها برخی از راه های رایج کثیف شدن و کدر شدن آن ها هستند! با راهنمای سریع و آسان ما در مورد نحوه تمیز کردن گوشواره های میخی الماس در خانه، الماس های خود را زنده کنید و آنها را تا حد امکان خیره کننده نگه دارید. تمیز کردن گوشواره های الماس کار دشواری به نظر می رسد، اما در واقع به طرز شگفت آوری ساده است و می تواند در عرض چند دقیقه گوشواره های شما را به شکوه سابق خود برساند. این روش برای گوشواره های میخی الماس ایده آل است، اما می توانید با دقت بیشتری از آن برای گوشواره های الماس بزرگتر نیز استفاده کنید.

  • گوشواره ها را در یک کاسه آب گرم قرار دهید.
  • مایع شستشوی بدون عطر یا صابون اضافه کنید.
  • آنها را مخلوط کنید و گوشواره ها را در آب حرکت دهید – تا 30 دقیقه بگذارید.
  • گوشواره را بشویید و با یک پارچه تمیز خشک کنید.
  • از مسواک کودکان برای پاک کردن بقایای آن استفاده کنید.

ما توصیه می کنیم حداقل هر شش ماه یک بار با ارزش ترین و فرسوده ترین طلا و جواهر خود را به صورت حرفه ای تمیز کنید.

پاک کننده های اولتراسونیک

موثرترین راه برای تمیز کردن جواهرات خود استفاده از پاک کننده اولتراسونیک است. کنجکاو هستید که بدانید پاک کننده جواهرات اولتراسونیک چگونه کار می کند؟ پاک کننده های اولتراسونیک امواج صوتی با فرکانس بالا را از طریق محلول شوینده ارسال می کنند که روغن را حل می کند و کثیفی را از کل قطعه پاک می کند، از جمله مکان های سخت در دسترس برای تمیز کردن بی عیب و نقص!

 

سوالات متداول در مورد تمیز کردن حلقه نامزدی

س: هر چند وقت یکبار باید حلقه نامزدی الماس خود را تمیز کنید؟

پاسخ: توصیه می کنیم حلقه نامزدی الماس یا دیگر جواهرات الماسی که اغلب استفاده می شوند را در خانه 1 تا 2 بار در ماه تمیز کنید و دو بار در سال تمیز کردن حرفه ای را انجام دهید. چند دلیل وجود دارد که مهم است این اقلام گرانبها را مرتباً تمیز کنید، اما واضح‌ترین دلیل این است که وقتی می‌درخشند، زیبا هستند! هیچ چیز مانند یک الماس تازه تمیز شده نیست که به نور خورشید برخورد کند! جدای از موارد بیهوده، داشتن جواهرات تمیز تقریباً همیشه به این معنی است که زودتر متوجه مشکلات احتمالی ناشی از استفاده معمولی روزانه در ساختار جواهرات شوید و در نتیجه احتمال گم شدن الماس، شکستن قلاب و غیره را کاهش دهید. بنابراین برای دور نگه داشتن لک ها و تجمع لوسیون ها، آرایش کنید. یا روغن ها به این معنی است که می توانید یک مشکل احتمالی را ببینید.

 

س: آیا حلقه های نامزدی باید به طور حرفه ای تمیز شوند؟ اگر چنین است، چند بار در سال؟

پاسخ: اگر حلقه نامزدی یا هر جواهرات خود را روزانه استفاده میکنید، پوست، کثیفی و صابون‌ها در شما تجمع می‌یابد. به خاطر داشته باشید که پوشیدن حلقه‌هایتان در هر روز مانند پوشیدن لباس‌های مشابه هر روز است و تجمع روی جواهرات شما، به‌ویژه حلقه‌های روی دست، اجتناب‌ناپذیر است. تمیز کردن در خانه عالی است و جواهرات شما را درخشان نگه می دارد، اما ما معتقدیم که هر شش ماه یکبار حلقه نامزدی شما به طور حرفه ای تمیز می شود و TLC اضافی از طرف حرفه ای ارزش آن را دارد!

 

تمیز کردن حرفه ای حلقه نامزدی معمولاً ابتدا شامل بازرسی از آیتم زیر میکروسکوپ می شود تا مطمئن شوید که هیچ سنگی شل نشده و هنوز در شرایط خوبی است. سپس حلقه در یک دستگاه تمیز کننده اولتراسونیک حاوی یک حلال شستشوی تخصصی غوطه ور می شود. این دستگاه از انرژی برای ایجاد ارتعاشات استفاده می کند که به تکان دادن خاک و گرد و غبار بدون آسیب رساندن به حلقه کمک می کند. این فرآیند معمولاً 15-20 دقیقه طول می کشد.

 

س: آیا خوابیدن با حلقه نامزدی مشکلی ندارد یا خوابیدن با جواهرات آن را از بین می برد یا سریعتر کثیفی در آن جمع می شود؟

پاسخ: به زبان ساده، بهتر است با حلقه نامزدی خود نخوابید. جدای از تهدید آشکار گیر کردن رختخواب، مو یا حتی همسرتان، اگر تمایل دارید روی دستان خود دراز بکشید، فشار وزن شما می‌تواند باعث بدشکل شدن نوار و متعاقباً شل شدن سنگ شود. با این حال، اگر به سفر می‌روید، این طرز فکر که «وقتی آن را می‌پوشی نمی‌توانی از دست بدهی» احتمالاً بهترین کار برای جلوگیری از قرار دادن جواهرات نادرست است. هنگامی که حلقه خود را در می آورید، توصیه ما این است که یک نقطه امن در خانه خود داشته باشید، به عنوان تنها جایی که تا به حال حلقه خود را بردارید و آن را ذخیره کنید.

بورس سکه و طلا نیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *