طلا و جواهر

سنگ شجر: بررسی تاریخچه و ویژگی‌ها

انگشتر با سنگ شجر
5/5 - (2 امتیاز)

سنگ طرح شجر نوعی سنگ با زمینه سفید و طرح و نقش هایی به طیف رنگ قهوه ای، نارنجی، سیاه و…  می باشد. سنگ شجر به مکانی گفته میشود که نقاشی شبیه به گیاهان، انسان، حیوانات و… داخل آن دیده می‌شود.  از لحاظ علمی این کانی عقیق محسوب نمی شود بلکه از کلسدونی بی رنگ یا رنگ خاکستری با شکل های  شبیه به درخت می باشد. نام این کانی از یک کلمه یونانی به معنای شبیه درخت گرفته شده است.

طرح سنگ شجر

تاریخچه سنگ طرح شجر

سنگ عقیق  شجر یک گوهر از خانواده کوارتز می باشد و عقیق دندریت که با نام شجر معروف است، از خانواده عقیق ها می باشند. سنگ عقیق طرح شجر یا همان دندریت همانطور که در بالا گفتیم نام خود را از یک واژه یونانی به معنای درخت گرفته است.جالب است بدانید که  به علت وجود منگنز و آهن در ترکیبات شیمیایی این سنگ، در اصطلاح به این خاصیت سنگ عقیق طرح شجر، دندریت می گویند. زیرا طرح ایجاد شده بر روی نگین این سنگ شباهت زیادی به فصلهای بهار و پاییز دارد.

البته گاهی اوقات ممکن است که اسم الله، محمد، علی و…  بر روی سنگ عقیق طرح شجر مشاهده شود که این موضوع در این سنگ کاملا به صورت طبیعی را خواهد داد.

معرفی و بررسی سنگ عقیق

چگونگی تشکیل سنگ طرح شجر

نحوه تشکیل سنگ عقیق شجر به این صورت است که دی اکسید سیلیسیم و دی اکسید منگنز داخل P H های نزدیک به یکدیگر متبلور خواهند شد. اما انجماد و تولد کریستالی دی اکسید منگنز کمی زودتر از شبکه کریستالی سیلیس می باشد.

در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که دلیل وجود نقش ها و طرح هایی است که در سنگ عقیق طرح شجر شکل می گیرند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم؛ زمانی که کریستال سیلیس به شکل ژله ای میشود، دی اکسید منگنز شبیه به شکل دندریت رشد کرده و متبلور می شود. پس از آن شکل ژله ای سیلیس سرد می شود تاخیر زمانی تبلور باعث ایجاد و ثابت ماندن این شکل ها در داخل سنگ شجر میشود.

در مرحله بعد گوهر تراش با تشخیص لایه نقش و مسیر مشغول به تراش سنگ میشود. اینجاست که ذوق و تجربه هنرمند نگین تراش است با استفاده از چه روشی، نقش های بسیار زیبایی را از داخل سنگ شجر بیرون کشیده و باعث نمایان شدن آنها بشود.

بهتر است بدانید که به این نوع از شکل گیری بلور و ایجاد تصویر در درون سنگ عقیق شجر، سنگ شجره پایه یا اولیه گفته می شود. ویژگی نگین شجر این است که اکثر ساختار های تشکیل شده در درون آن از تصاویر سه بعدی شکل گرفته‌ اند.

قیمت سنگ شجر

نوع دوم از شکل‌گیری سنگ عقیق شجر، محلول هایی است که دارای منگنه و یا ترکیبات دیگر است ست که به داخل شکستگی ها و ترک های داخل کریستال نفوذ کرده و در ادامه همین نفوذ نیز متولد می شوند. برای منتشر شدن اکسید منگنز به زاویه منافذ و ترکها بستگی دارد. اکثر تصاویر ایجاد شده در این روش دو بعدی می باشند. به این صورت که بین تشکیل نقشه ها و تشکیل شبکه های کریستال اصلی فاصله زمانی وجود دارد. در واقع در تصویر ایجاد شدن در سنگهای قیمتی شجره بعد از ایجاد شدن این سنگ ها می باشد.

در نوع سوم شکل گیری سنگهای قیمتی شجر، یک نوع باکتری با نام  سیلیس تورنجنسیس از منگنه های موجود در کانی تغذیه  کرده و ناخالصی های اکسید منگنز را نیز از بین می برد. علت ایجاد تصویر و نقش داخل منافذ و شکاف های نگین شجر به شمار می‌آید. این روش در تشکیل سنگ  عقیق شجر بسیار نادر و کم است، اما به هر حال وجود دارد.

انواع سنگ انگشتر و تعریف رنگ آن

ویژگی های شگفت انگیز سنگ شجر

از لحاظ فیزیکی سنگ شجر ارتعاش و چگالی کمتری در مقایسه با سایر عقیق ها دارد. اما با این وجود در بین سایر نگین ها از نفوذ بیشتری برخوردار می باشد. ویژگی سنگ شجر این است که تحمل و صبر را در صاحب خود تقویت می‌کند و در ارتباط با فضای بیرونی آرامش درونی را نیز بیشتر می کند.

از دیگر ویژگی های سنگ عقیق می‌توان به ارتباط افراد با کائنات و زمین به صورت عمیق اشاره کرد. سنگ عقیق شجر باعث می شود تا افراد راه و روش های درستی را انتخاب کنند. همچنین یکی از سنگهایی به شمار می‌آید که از آن می توان برای سنگ درمانی استفاده نمود. جالب است بدانید که سنگ عقیق شجر در دسته سنگ های بهمن ماهی ها نیز قرار دارد.

تفاوت سکه طلا قدیم و جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *