طلا و جواهر

سنگ محک چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد سنگ محک طلا فروش
5/5 - (2 امتیاز)

طلا در بین افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل تشخیص بدل یا اصل بودن آن نیاز به امتحان روش های متفاوت و دقت زیادی دارد. به کار بردن سنگ محک یکی از رایج ترین و مطمئن ترین روش هایی است که از گذشته تا به امروز مورد استفاده طلافروشان قرار گرفته است.

کاربرد سنگ محک چیست؟

یکی از فلزاتی که از دیرباز در میان مردم وجود داشته است و در تجارت های مهم و بزرگ حرف اول را میزند، می‌زند طلا است.

عکس سنگ محک سیاه رنگ است و از جنس کوارتز و سیلیسیوم می باشد و در زمان استفاده دمای آن باید اندازه دمای بدن انسان یعنی ۳۷ درجه باشد. برای شناسایی طلا بودن یک فلز بودن یک قطعه ابتدا آن را چندین بار روی سنگ می کشیم و یک قطره از تیزاب روی آن میریزیم در صورتی که هیچ واکنشی نشان نداد فلز طلا بوده و با تیزاب عیار آن برابری می کند، اگر اثر رنگ روی سنگ کمرنگ تر شود یعنی عیار طلا کمتر از تیزاب است و در صورتی که اثر روی سنگ از بین برود یعنی فلز مربوطه یا دارای مقدار کمی طلا است یا کلا طلا نیست و آزمایشات دیگری می بایست انجام شود تا مقدار آن مشخص شود، در صورتی که سنگ محک پر شود با مقدار کمی نمک برای تیزاب می‌توان آن را تمیز کرد.

مطالعه بیشتر: نکات مهم خرید و فروش طلا

دقت در روش برای سنجش عیار طلا

فروش سنگ محک امروزه از نظر اتحادیه طلافروشان یک روش منسوخ می باشد. زیرا برای تعیین دقیق خلوص طلا این روش مناسب نیست، بنابراین اگر نیاز دارید که به طور دقیق عیار طلا را مشخص کنید باید از روش های دیگری مانند روش x f یا ری گیری استفاده کنید.

در روش استفاده از سنگ محک اگر خط روی سنگ محک کاملا از بین برود و محو گردد، قطعه مورد نظر یا کلا طلا نیست و یا عیار آن بسیار پایین است.

استفاده از کلید های مشخص در محک زدن طلا

روش دیگری هم برای محک زدن طلا وجود دارد که در آن جواهر و کلید های شاخص را ابتدا روی سنگ محک می کشند و سپس خطوط به جامانده را با یکدیگر مقایسه می کنند و عیار طلا را از این طریق به دست می‌آورند.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که از کلید های مختلف طلا نمونه هایی هستند که هم برای طلای سفید و هم برای طلای زرد موجود میباشد. به جای کلید شاخص، از طلایی که عیار آن از قبل مشخص شده است نیز میتوانید استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: قیمت ربع سکه 86

چه وسایلی برای محک زدن طلا و تعیین عیار آن نیاز داریم؟

برای تعیین عیار و محک زدن طلا به سنگ محک، ترازوی دقیق و اسیدهای عیار شده نیاز داریم.

اسیدهای عیار شده که از ۱۰ تا ۲۲ عیار موجود می باشند، در واقع مجموعه ای از تیزاب و اسید نیتریک با قدرت مختلف می باشند. برای مثال اسید های ۱۸ عیار از 30 سی سی تیزاب سلطانی و 50 سی سی جوهر نمک ساخته شده اند. از اسید نیتریک هم برای تشخیص طلا از فلزاتی مانند برنج و هم برای تعیین عیار طلای عیار پایین استفاده می شود و از تیزاب نیز  برای تعیین عیار طلا با عیار بالا استفاده می شود. هر تیزاب قدرت خاص خود را دارد برای مثال تیزاب ۱۸ عیار فقط طلای ۱۸ عیار یا پایین‌تر را روی سنگ محک می تواند حل کند و کامل از بین ببرد که همین ویژگی است که باعث شده تا با سنگ محک عیار طلا را بتوان تشخیص داد.

مطالعه بیشتر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *