سکه طلا, سکه نیری, طلا و جواهر

عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت طلا و سکه

عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت طلا و سکه
Rate this post

عامل اصلی و تعیین کننده قیمت طلا و سکه طلا، قیمت دلار و انس جهانی است. بنابراین برای اینکه عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت سکه و طلا را بدانیم در واقع باید عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت دلار و انس جهانی را مورد مطالعه قرار دهیم، زیرا دقیقا این عوامل همان عواملی هستند که بر قیمت طلا تاثیر می گذارند.

قیمت جهانی طلا به عواملی مانند متغیرهای کلان اقتصادی، رفتار سرمایه گذاران، عرضه و تقاضا و شاخص دلار وابسته است. به طور کلی ۵ عامل مهم اقتصادی قیمت طلا را تحت تاثیر قرار می دهند که در ادامه مقاله به بررسی این عوامل می پردازیم.

بحران ها و ریسک جهانی

این موضوع بارها بیان شده است که سرمایه گذاران در زمانی که به دلیل بحران های جهانی وحشت زده هستند طلا به دلیل نقش خود به عنوان یک سرمایه گذاری امن به خوبی وظیفه خود را به انجام می رساند. به بیانی دیگر در دورانی که به دلیل عدم وجود ثبات سیاسی، اعتماد عمومی در بازارهای مالی کاهش یافته است قیمت جهانی طلا تمایل به رشد پیدا میکند. برای مثال پس از تشنج روابط بین اوکراین و روسیه قیمت طلا ظرف چند روز ۴ درصد افزایش یافت سرمایه گذاران به ثبات ژئوپلیتیک جهانی و منطقه ای نا مطمئن بودند.

مطالعه بیشتر: سکه طلا بهار آزادی

مثال دیگر در این زمینه تشنج بین کره جنوبی و کره شمالی در ۲۳ نوامبر سال ۲۰۱۰ است. داستان به این صورت است که نیروهای کره شمالی به یک جزیره که متعلق به کره جنوبی بود حمله کرده بچه چهار نفر را به قتل می رسانند. این خبر که در ذهن ها احتمال وقوع جنگ را بالا برده بود باعث را به وضوح قیمت طلا افزایش یابد.

در رابطه با بحران های جهانی این نکته حائز اهمیت است که طرف های درگیر در تنش های سیاسی، در سیاست و اقتصاد جهان چه سهمی را دارا می باشند. به بیان دیگر صرفا وقوع یک تشنج یا یک جنگ برای پیش بینی قیمت طلا و سکه کافی نیست بلکه طرفهای تاثیر گذار و تاثیر پذیر در آن جنگ بسیار مهم هستند. به وجود آمدن جنگ بین دو کشور لیبریا و ساحل عاج شاید بر قیمت طلا اثر چندانی نداشته باشد اما تنش هایی که حداقل یک طرف آنها کشورهای اتحادیه اروپا، ایالات متحده، ژاپن، چین را درگیر میکند از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

نوسانات دلار

رابطه بین دلار و قیمت طلا در جهان از نوع معکوس است.  به این صورت که تقویت شاخص دلار آمریکا همراه با کاهش قیمت طلا است و  در صورتی که دلار  با روند کاهشی همراه باشد، قیمت طلا خرید آن جذابیت پیدا می‌کند.

ارزش یک ارز در مقابل ارزش یک ارز دیگر از سیستم عرضه و تقاضا پیروی می کند. به عبارت دیگر هرگاه تقاضا برای دلار در مقایسه با میزان عرضه آن افزایش یابد ارزش برابری دلار در مقابل ارزهای دیگر با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد.حال سوال این است که تقاضای یک ارز چه زمانی مانند دلار افزایش می یابد؟ از نگاه اقتصاد بین الملل، هر زمان که تولید ناخالص داخلی آمریکا افزایش یابد این افزایش از یک سو باعث صادرات بیشتر کالاها و خدمات تولیدی آن کشور به کشورهای دیگر خواهد شد و در نتیجه از سوی دیگر هم در داخل کشور باعث افزایش سطح اشتغال و درآمد افراد می‌گردد. افزایش صادرات  آمریکا و در نتیجه واردات کشورهایی که طرف معامله هستند باعث می شود که این کشورها برای تسویه حساب بابت کالاها و یا خدمات وارداتی از آمریکا به تهیه دلار روی بیاورند. از این رو تقاضای خارجی برای دلار افزایش می یابد که این اتفاق باعث تقویت دلار نسبت به ارزهای دیگر میشود.

این موضوع که افزایش دلار چه اثری بر قیمت طلا میگذارد به دو ویژگی مهم در طلا باز می گردد، ویژگی حفظ ارزش پول و ویژگی شبه پول بودن طلا.

با افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها ممکن است بسیاری از سرمایه گذاران پیش بینی کند که چرخ های اقتصاد در آمریکا همچنان در گردش خواهد بود و ریسک های اقتصادی و مالی در سطح پایینی قرار خواهند داشت. احتمالا این گروه از دارندگان طلا اقدام به فروش طلای خود کرده درعوض سرمایه خود را تبدیل به دلار کنند. از طرفی دیگر بانک های مرکزی که ترکیبی از دلار و طلا را در پرتفوی خود نگهداری می کنند با افزایش ارزش دلار، اگر به دلیل بعضی از محدودیت ها و ملاحظات مجاز به فروش طلا نباشند احتمالاً اصرار به حفظ دلارهای خود و عدم خرید طلای جدید خواهند داشت.  معمولاً در مقالات و تحلیل های اقتصادی، رابطه بین قیمت طلا و ارزش دلار را معکوس و رابطه بین قیمت طلا و ارزش یورو را مستقیم می دانند. با وجود اینکه روابطی که ذکر شد به صورت تاریخی مورد تایید هستند اما  ممکن است همه چیز تغییر کند.

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا مانند هر کالایی بر قیمت طلا و سکه تاثیرگذار هستند. به اینصورت که اگر تقاضا برای طلا بالا باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا میکند و زمانی که عرضه طلا بالا باشد، قیمت آن هم کاهش خواهد یافت.

مطالعه بیشتر: تفاوت طلای 18 با 24 عیار

صندوق های سرمایه گذاری طلا

صندوق سرمایه گذاری طلا در واقع یک نوع سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلا است. تاثیر صندوق ها بر روی قیمت طلا کم است اما بی تاثیر هم نیست. هرچه برای خرید واحد این صندوق‌ها تقاضا افزایش پیدا کند باعث افزایش در قیمت طلا می شود و بالعکس.

مطالعه بیشتر: خرید و فروش سکه (هفت حوض)

اطلاعات و داده‌های اقتصادی

داده های اقتصادی مانند نرخ تولید، نرخ بیکاری، داده ها روشن ناخالص داخلی بر سیاست ها و تصمیمات تاثیر گذار هستند و در نهایت بر قیمت  طلا تاثیر می گذارند.

برای مثال کاهش نرخ بیکاری، رشد تولید ناخالص و افزایش تولید، کاهش قیمت طلا را به همراه خواهد داشت و بالعکس. کاهش تولید و رشد تولید ناخالص و افزایش نرخ بیکاری سرمایه‌گذاران را مشتاق به خرید طلا می کند و در نتیجه قیمت طلا افزایش می یابد.

در این مقاله سعی کردیم به 5 مورد از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت طلا و سکه بپردازیم. با تشکر از همراهی شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *