طلا و جواهر

طلای آب شده چیست؟ وعیار طلای آب شده آن چند است؟

عیار طلای آب شده چیست
Rate this post

همه چیز در مورد طلای آب شده و عیار آن

این روزها در بازار به اخبار و سایتهای خبری، صحبت از خرید و فروش و عیار طلای آب شده زیاد شنیده می شود طلای آب شده بر زبان هر سرمایه گذار هر شخصی که می‌خواهد پس انداز داشته باشد به عنوان یکی از بازارهای پرسود جاری است. در این مقاله سعی کرده ایم تا از راز طلای آب شده پرده برداریم و به توضیح طلای آب شده و خرید و فروش آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

Melt Gold یا همان طلای آب شده از ذوب کردن طلای متفرقه به دست می آید. Scrap Gold طلای متفرقه همان طلای شکسته و دست دومی است که آنها را روزی به طلافروشی‌ها فروخته ایم. فردی که بازاری و طلا فروش است برای اینکه طلای بلا استفاده و طلای متفرقه را به چرخه تولید برگرداند، آن را به کارگاه می فرستد تا ذوب شود. طلای دست دوم و شکسته شده را در کارگاه در کوره های مخصوص ریخته گری طلا و جواهرات می کنند، به همین دلیل به آن طلای آب شده می گویند، زیر واقعا آب شده است.

ابعاد طلای آب شده

ابعاد طلای آب شده می تواند شکل و وزن های متفاوتی داشته باشد و از هیچ قانونی پیروی نمی کند اما معمولاً به شکل مفتول هستند. همانطور که  ذکر شد، کارخانه ها و کارگاه ها، مصنوعات یا طلا های دست دوم، شمش های طلا و یا هر شیء دیگری که از طلا ساخته شده است را ذوب میکنند، سپس در قالب هایی که به شکل مفتول هستند می ریزند و به صورت یک قطعه طلای آب شده با عیار ۱۸ در می آورند. مفتولی شکل بودن طلای آب شده به طلا ساز ها کمک می کند که مصنوعات طلا را به هر اندازه ای که لازم دارند، قیچی کنند و مابقی طلای آب شده را به صورت دست نخورده باقی بگذارند. ناگفته نماند که حمل و نقل طلای آب شده برای مردم عادی و طلافروش به شکل مفتول بسیار راحت تر از شکل و شمایلی است که برای شمش طلا وجود دارد.

عیار طلای آب شده

با توجه به اینکه در ایران عیار بیشتر زیورآلات مصنوعات طلا ۱۸ یا ۷۵۰ عیار است طبیعتاً عیار طلای آب شده نیز حدوداً ۱۸ یا ۷۵۰ عیار است، ممکن است مقداری بیشتر یا مقداری کمتر از آن باشد. البته امکان دارد تمامی زیورآلات متفرقه ای که در کوره ذوب می شوند ۱۸عیار نباشند مثلاً زیورآلاتی با عیار ۱۴ و یا حتی ۲۴ عیار نیز در بین آنها وجود داشته باشد، در این صورت عیار طلای آب شده را اگر بخواهند پایین بیاورند فلزات دیگری مانند مس و نقره را با آن ترکیب می کنند و اگر عیار طلای آبشده را بخواهند کمی بالا ببرند برای این کار از سکه های ۲۲ عیار استفاده می کنند.

بورس سکه طلا در هفت حوض

طلای آب شده چیست

طلای آب شده با طلای خام چه تفاوتی دارند؟

طلای آب شده با طلای خام زمین تا آسمان با هم فرد دارند اما اگر در بازار بین طلا فروشان لفظ ” خرید و فروش طلای خام” را شنیدید، تعجب نکنید. در اینجا منظور طلافروشان همان طلای آب شده است زیرا طلای خام را کارگران معدن طلا هم به سختی استخراج میکنند  چه برسد به طلافروشان ای که در بازار هستند. طلای خام به طلایی می گویند که از معادن استخراج شده و به دست می آورند و پس از طی کردن فرآیندی پیچیده در بازار و صنعت و کارگاه ها و کارخانه های طلاسازی شمش طلای ۲۴ عیار را عرضه می کنند.  اما باز هم فراموش نکنید که طلای آب شده از ذوب طلا های دست دوم و متفرقه به دست می آید و در بازار با عیاری معادل ۱۸ خرید و فروش می‌شود.

نکات مهم قبل از خرید طلای آب شده

نکاتی برای خرید طلای آب شده

در هنگام خرید طلای آب شده حواسمان باید به نکات زیر باشد:

  1. همانطور که رئیس اتحادیه طلافروشان هم به این موضوع اشاره کرده است که طلای آب شده را از طلا فروشان زیر نظر اتحادیه و معتبر خریداری کنید. زیرا مطمئن شدن از عیار طلای آبشده کار بسیار دشواری است، در نتیجه یک طلا فروش معتبر که زیر نظر اتحادیه است برای خرید و فروش طلای آب شده جای خوبی است.
  2. طلای آب شده ممکن است ناخالصی داشته باشد و عیاران بسیار پایین باشد.  برای بررسی عیار طلای آب شده وجود اولین راه این که توسط یک فرد ماهر و حرفه ای طلای آب شده قیچی خورده و یا اینکه آن را از اول ذوب کنند و برای مطمئن شدن از عیاران دوباره انگ بزنند.
  3. نکته سوم اینکه توجه کردن به کد ری گیری است که روی طلای آب شده باید حک شده باشد، ری گیری یک آزمایشگاه است که عیار طلای آب شده را در آنجا مشخص می کنند و روی آن قطعه کدی می زنند که با داشتن این کد از تقلبی بودن طلای آب شده می توان مطمئن شد.
  4. نکته چهارم اینکه به مشخصاتی که روی قالب طلای آبشده حک شده است باید توجه کنید، قالب های طلای آب شده در هر کارگاهی که طلا در آنجا ذوب می شود مخصوص همان کارگاه است، این قالب ها که به ریژه معروف هستند مشخصات کارگاه ذوب کننده روی آن حک میشود طلای ذوب شده را وقتی که در این قالب ها می ریزند روی طلای آبشده نام کارگاه قرار میگیرد که برای طلای آب شده نوعی اعتبار محسوب می شود.

در این مقاله سعی کردیم به توضیح طلای آب شده، عیار طلای آب شده و موارد مربوط به آن بپردازیم. با تشکر از همراهی شما.

 

مطالعه بیشتر:

تفاوت طلا با عیار 18 و 24 چیست؟

کد حک شده روی طلا نشانه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *