طلا و جواهر

کد حک شده روی طلا چیست؟

کد حک شده روی طلا چیست
4.2/5 - (4 امتیاز)

کد حک شده روی طلا چیست؟ این کد در واقع مهر تاییدی بر اصالت کالاست. دارا بودن این کد شناسایی باعث می‌شود تا میزان تقلب بر روی مصنوعات طلا کم شود و یا تولید کنندگان داخلی نتوانند طلا خود را در غالب برند های خارجی عرضه کنند. البته که فروش هرگونه طلای وارداتی در داخل کشر ممنوع است و طلافروشان نباید نسبت به فروش اینگونه طلاها مبادرت نمایند.

با این وجود مهم است که بدانید در میان تولیدات داخلی چرا برخی نسبت به درج برند خود اقدام میکنند! و آیا اصلا درج این اعداد بر روی طلا ضروری است؟ این کد های حک شده بر روی طلا چیست؟

حروف و اعداد حک شده بر طلا نشانه چیست؟

عدد حک شده بر روی طلا نشان عیار و درجه خلوص طلا است و حروف حک شده نشان از سازنده و برند طلا ساز است.

طبق قانون سازندگان طلا و جواهر سازان موظف به درج اطلاعات طلا و برند بر روی مصنوعات ساخته شده خود هستند. بر همین اساس، هر شهر یک حرف مشخصی دارد، مانند تهران که با حرف T شروع میشود.

هر واحد تولیدی هم برای خود یک کدد عددی دارد، مثلا 525، و اگر این واحد در تهران باشد کد حک شده بر روی طلا اینگونه خواهد بود: “T525”

با این اوصاف زمانی که میخواهید خرید طلا انجام دهید به راحتی میتوانید با نگاه به این کدها متوجه شهر سازنده و شماره واحد تولیدی بشوید، البته که این اعداد و حروف حک شده صرفا برای مشخص شدن تولید کننده در اتحادیه و مراکز پیگیری است تا بتوان ثابت کرد که طلای تولید شده برای کدام واحد است. ضمنا با خریدار هم میتواند با دیدن این کد ها متوجه اصالت طلا و قانونی بودن تولید کننده بشود.

برخی شهر ها مانند تهران با حرف T، اصفهان با حرف E، و مشهد با حرف M مشخص هستند.

سکه امامی با سکه بهار آزادی چه فرقی دارد؟

کد عیار طلا

کد عیاری که بر روی طلا حک میشوند و نشان دهنده عیار و خلوص طلای خام مصرف شده برای ساخت مصنوعات و زیورآلات است با حرف انگلیسی K نماینگر خواهد بود. مثال اگر بر روی طلا K18 حک شده بود، منظور اینست که این عیار این طلا 18 میباشد.

کارات چیست؟

میزان خلوص طلا که با حرف K نشون داده میشود مخفف کلمه karat است

هر چه این عدد مشخص شده عیار بالاتر باشد، مانند K24، عیار  خلوص طلای مصرف شده نسبت به آلیاژها بیشتر است و قطعا قیمت بالاتری خواهد داشت. و بالعکس هر چه این عدد پایین‌تر باشد مانند K10 قطعا آلیاژ مصرفی در این نوع طلا بیشتر است و قیمت آن نیز پایین تر خواهد بود.

  • k24. خالص ترین طلای موجود که با هیچ آلیاژ و فلز دیگری ترکیب نشده است.
  • k18. طلا 75% و آلیاژ دیگر 25%
  • k14. طلا مصرفی 58% و آلیاژ دیگر 42%.
  • k10. طلا مصرفی از 24 واحد، 10 واحد است و 14 واحد دیگر آلیاژ میباشد.

نکته: عرف ساخت طلا در ایران بر مبنای 18 عیار میباشد و ساخت هر گونه طلا با عیار پایین تر ممنوع و غیر قانونی خواهد بود. از این رو بیشترین طلای موجود در بازار 18 عیار که یا با K18 و یا 750 نمایش داده میشود.

لازم به ذکر است که اعداد نماینگر عیار به صورت کدهای ۳۷۵, ۵۰۰, ۵۸۳, ۵۸۵, ۷۵۰, ۹۱۶, ۹۵۸, ۹۹۹ میباشد. در نتیجه خلوص طلای مصرفی با این اعداد مشخص خواهد شد. هر چه این اعداد با 1000 نزدیک تر باشند، درجه خلوص آن بیشتر و گرانتر است.

کد رنگ طلا

در برخی از طلا ها ممکن است شاهد کد حک شده ای باشید که با یکی از حروف W | Y | P نشان داده شده است. این کد مربوط به رنگ میباشد.

  • P : رنگ صورتی
  • Y : رنگ زرد
  • W : رنگ سفید

مثال: کد حک شده روی طلا اگر به این شکل باشد (Y.T233.22K) یعنی این طلا به رنگ زرد، ساخت شهر تهران، کد تولیدی 233، و عیار مصرفی طلا 22 میباشد.

کد حک شده روی طلا

نمونه کد حک شده طلای خارجی

کد حک شده که نمایانگر روکش طلا است

حروف اختصاری حک شده بر روی طلا و یا مصنوعات دیگر اگر با HGP و یا GP نمایش داده شود، یعنی این قطعه طلا نیست! و تنها روکش طلا دارد.

GP از مخفف دو کلمه gold  و plate میباشد. در واقع plate  به معنای روکش است. پس اگر با عبارتی مانند:

14k GP 1/20 روبرو شدید یعنی: این قطعه تنها یک بیستم وزنش طلا 14 عیار است.

سوال: آیا کد حک شده روی طلا، اصالت را تضمین میکند؟

خیر، ممکن است این کد توسط واحد های غیر مجاز هم ضرب شود. در نتیجه حتما طلای مورد نظر خود را از واحد صنفی معتبر خرید نمایید و در قبال طلای خرید شده حتما و حتما فاکتور با امضا و مهر فروشگاه دریافت نمایید.

سوال: اگر طلا کد نداشت چه باید کرد؟

حتما در زمان خرید به این درج شدن این کدها دقت نمایید و طبق قانون فروش طلا بدون کد حک شده ممنوع میباشد. در زمان فروش طلاهای قدیمی ممکن است برخی کد نداشته باشد و البته طلا فروشان نسبت به تشخیص عیار و خلوص طلا از ابزارهای تشخیص مانند اسید نیتریک و یا تستر های عیار طلا استفاده میکنند.

طلای 18 عیار با 24 عیار چه تفاوتی دارد؟

1 نظر در “کد حک شده روی طلا چیست؟

  1. قدرتی گفت:

    سلام من یک النگوی اماراتی که چندین سال قبل گرفتم دارم روش کد۱۱۱حک شده البته فاکتور فروش هم نوشته شده اونموقع توسط زرگری….
    این کد علامت چیه؟
    باسپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *