سکه طلا, سکه نیری

همه چیز در رابطه با سکه نیم بهار آزادی!

سکه نیم بهار آزادی
Rate this post

یکی از روش‌های متداول و آسان سرمایه‌گذاری که اغلب افراد از آن استفاده می‌کنند، خرید طلا است. این خرید به شکل‌های مختلفی نظیر خرید سکه، شمش طلا یا طلاهای تزئینی صورت می‌گیرد. در بین همه این موارد، خرید انواع سکه از جذابیت بیشتری برخوردار بوده و ریسک کمتری را نیز به دنبال دارد. سکه‌ها با وزن و عیارهای مختلف تولید و ضرب می‌شوند. یکی از انواع سکه، سکه‌های بهار آزادی هستند که به علت یادبود سالروز انقلاب اسلامی ضرب شده‌اند. این سکه‌ها به صورت سکه نیم بهار آزادی، ربع سکه و سکه گرمی در بازار موجود هستند. 

تاریخچه سکه‌های بهار آزادی

در سال 1358 و پایان انقلاب اسلامی، وزارت امور اقتصاد و دارایی پیشنهاد ضرب سکه به مناسبت اولین سالروز پیروزی انقلاب را ارائه کرد. بعد از این پیشنهاد با تأیید نخست وزیر وقت، اجازه ضرب این نوع سکه‌ها صادر گردید. یک روی این سکه‌ها مزین به نام حضرت علی (ع) بوده و نام بانک ملی ایران در زیر آن درج شده است.

بر روی دیگر نیز بارگاه امام رضا (ع) طراحی شده و عبارت اولین بهار آزادی و سال 1358 بر زیر آن درج شده است. بعد از ضرب اولین سکه تمام بهار آزادی، انواع سکه‌های نیم بهار، ربع سکه، دو و نیم و پنج بهار نیز با همین طراحی از سال 1358 تا 1370 ضرب گردیدند.

بعد از رحلت امام خمینی و در سال 1370 بانک مرکزی موظف شد تا سکه‌هایی با طراحی جدید روانه بازار کند. طراحی این نوع سکه‌های تمام و سکه نیم بهار آزادی، به اینصورت است که یک روی سکه تصویر امام خمینی نقش بسته و روی دیگر با تصویر بارگاه امام هشتم، مزین شده است.

سکه نیم بهار آزادی
سکه نیم بهار آزادی دارای هولوگرام

تفاوت اصلی سکه‌های بهار آزادی قدیم با سکه‌های جدید که با نام سکه امامی نیز مشهور هستند در همین طراحی و قیمت آن‌ها است. در واقع قیمت سکه‌های امامی اعم از تمام سکه، نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های گرمی آن از نوع قدیمی سکه بهار آزادی، کمی گران‌تر است.

تا چند سال گذشته سکه‌های بهار آزادی طرح قدیم نیز در بازار ارائه می‌شد ولی در حال حاضر به علت کاهش تقاضای این نوع سکه‌ها و همچنین تفاوت قیمتی آن‌ها با سکه‌های امامی، دیگر تولید نشده و از تابلوی صرافی‌ها حذف شده‌اند.

مشخصات سکه نیم بهار آزادی

مسکوک طلای بهاری آزادی و همچنین سکه نیم بهار آزادی منطبق بر قانون مسکوک ضرب طلا است. میزان عیار سکه تمام بهار آزادی، 900 در هزار طلای خالص و 100 در هزار مس یا آلیاژ نقره و مس است. به طور کلی وزن کل نیم سکه بهار آزادی، 066/4 گرم است و عیار آن همان عیار سکه تمام بهار خواهد بود.

 عیار این نیم در 24 نیز 6/21 است. در این نوع نیم سکه به طور دقیق 661191/3 گرم طلای خالص وجود دارد. همچنین سکه‌های نیم بهار آزادی دارای قطر 19 میلی‌متر هستند. باید توجه داشت که در هنگام خرید انواع سکه بهار آزادی، هیچگونه عددی که نشان‌دهنده نوع گرم سکه باشد، بر روی آن درج نشده و تشخیص نوع سکه به خریدار واگذار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *