خرید سکه در ایران برای پس‌انداز به علت پایین آمدن ارزش پول، رونق زیادی دارد. افراد زیادی روزانه به دنبال چک کردن قیمت انواع سکه و طلا هستند تا برای سرمایه‌هایی که به صورت ریالی در دست دارند، جایگزینی پیدا کنند.

به‌علاوه هدیه سکه‌های گوناگون در مراسم و مجالس از دیرباز یکی از رسوم ایرانیان بوده و هنوز نیز هست. در سال‌های اخیر اما با پایین آمدن ارزش پول ملی و جهش زیاد در قیمت طلا و سکه، سکه‌های ربع و نیم و تمام بهار آزادی، افزایش قیمت‌ زیادی داشته‌اند و خرید این سکه‌ها از توان مالی بیشتر اقشار جامعه خارج است. به علاوه وجود برخی سکه‌های غیررسمی و غیربانکی نیز در بازار مشکلاتی برای خریداران ایجاد می‌کرد. به این دلایل و در سال 1389 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اعلام نمود که سکه یک گرمی را ضرب و وارد بازار خواهد نمود.

سکه طلا گرمی پارسیان
سکه گرمی طلا

مشخصات سکه یک گرمی طلا چیست؟

این مدل از سکه،  در واقع یکی از انواع سکه‌ های بانک مرکزی ایران است و تفاوتی با سایر سکه‌ ها یعنی انواع سکه‌های بهار آزادی ندارد. تنها تفاوت این سکه با دیگر سکه‌های بانکی، وزن آن است. این مدل از سکه همان طور که از نام آن مشخص است، یک گرمی است و 1.01 گرم وزن دارند. عیار طلا ی استفاده شده در ضرب سکه یک گرمی، 900 در 1000 و یا 22 عیار است.

این سکه‌ ها به صورت پلمپ شده و با آرام رسمی بانک مرکزی و واتر مارک مواج به همراه فایبر نامرئی فلورسنتی رنگی عرضه می‌شوند. این سکه همچنین 13.3 میلی متر قطر دارد و در یک بسته‌بندی 55 در 95 میلی‌متری به بازار عرضه می‌شوند.

قیمت سکه طلا بهار آزادی

باز شدن پلمپ و بسته‌بندی این سکه‌ها، از ارزش آن‌ها کم کرده آن را از حالت رسمی آن خارج می‌کند. بر روی سکه‌های یک گرمی عکس امام خمینی هک شده و در پشت آن یک نگاره گرافیکی از کلمه علی و همچنین آرم و نشان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حک شده است. بر روی این سکه‌ها برخلاف دیگر سکه‌ها، تاریخ ضرب آن درج نمی‌شود.

سکه یک گرمی بانک مرکزی، چه تفاوتی با سکه‌های پارسیان و دیگر سکه‌های رایج دارند؟

از قدیم علاوه بر سکه‌های بانکی که با پلمپ و بسته‌بندی بانک مرکزی در طلافروشی‌ ها ارائه می‌شد، سکه‌های دیگری نیز در وزن‌های کمتر و بدون این نوع از بسته‌بندی، به نام سکه‌های پارسیان به مشتریان عرضه می‌شد. سکه‌های پارسیان و یا سایر سکه‌های متفرقه، در واقه سکه نیستند و از جنس طلای معمولی با عیار 18 به صورت غیررسمی ساخته می‌شود. در حالیکه سکه‌های بهار آزادی و امامی و همچنین سکه یک گرمی به صورت رسمی و در بانک مرکزی و با عیار 22 یا 900 از 1000 به بازار طلا عرضه شده‌اند.

تفاوت سکه قدیم و جدید

سخن آخر

 برای خرید هر نوع سکه مانند سکه یک گرمی، بهتر است به سراغ سکه‌های بانکی بروید. سکه‌های غیربانکی با این که پلمپ هستند ممکن است در عیار آن‌ها با چیزی که روی بسته نوشته شده است، اختلافی وجود داشته باشد. به‌علاوه حتما سعی کنید از مغازه‌های طلا فروشی که عضو اتحادیه هستند، خرید کنید و به نام مغازه نیز بر روی بسته‌بندی سکه توجه کنید. این کار باعث می‌شود تا معامله سالم‌تر و مطمئن‌تری داشته باشید.